WygodaNowoczesność

 O szkole

 Dyrekcja

 Statut

 Koncepcja szkoły

 Kontakt

 BIP

 Aktualności 

 Projekt                    "Edukacja z przyszłością"

  LGPW (Platforma Wiedzy)

 Informacje dla rodziców

 Projekty

 Wykaz podręczników na rok szkolny 2015/2016   

 Osiągnięcia

 Konkursy

 Informacje

 Galeria

 Zajęcia pozalekcyjne

 Osiągnięcia

 Konkursy

 Informacje

 Galeria

 Zajęcia pozalekcyjne

 Projekt edukacyjny

 O nas

 Aktualności

 Zajęcia w przedszkolu

 Kalendarium

Galeria

 Kontakt

 Archiwum

 Biblioteka zaprasza

 Regulamin

 Aktualności

 Konkursy

O czym warto wiedzieć

        Rodzice

        Nauczyciele

 Gdzie szukać pomocy - 

   ważne telefony

Programy

        Szkolny Program 

         Wychowawczy

       Szkolny Program 

        Profilaktyki

       Zapobieganie 

     Narkomanii                  

        w  Lubuskich 

        Gimnazjach 

        i Szkołach 

        Ponadgimnazjalnych

 Galeria

 Godziny pracy

 Cele i zadania

 Regulaminy

 Aktualności

 Galeria

 Aktualności sportowe

 Osiągnięcia 

 Galeria 

 Kontakt

 Zarząd

 Aktualności

Archiwum

 

Program Wychowawczy

Zespołu Szkół

w Słońsku

 

„Bądź sobą, szukaj własnej drogi. Poznaj siebie, zanim zechcesz dzieci poznać. Zdaj sobie sprawę z tego, do czego sam jesteś zdolny, zanim dzieciom poczniesz wykreślać zakres ich praw i obowiązków”. 

                                                                            Janusz Korczak

 

 

Spis treści:

 

      1.  Podstawa prawna.

      2.  Misja szkoły.

      3. Cel nadrzędny i cele szczegółowe.

      4. Zadania wychowawcze szkoły.

      5. Sposoby realizacji zadań wychowawczych.

      6. Powinności wychowawcze każdego nauczyciela.

      7. Stała i systematyczna współpraca z rodzicami.

      8. Zasady funkcjonowania i zadania Samorządu Wychowawczego.

      9. Sposoby ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczego.

 

Podstawa prawna:

     1.      Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej.

     2.      Ustawa o systemie oświaty.

     3.      Karta Nauczyciela.

     4.      Program profilaktyki prorodzinnej państwa.

  5.      Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla sześcioletnich szkół podstawowych
i gimnazjów.

     6.      Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzeczpospolitą Polską.

     7.      Konwencja o Prawach Dziecka.

     8.      Europejska Karta Praw Człowieka.

     9.      Statut Zespołu Szkół w Słońsku.

 

Szkolny Program Wychowawczy (SPW) oparty jest na aktualnych danych dotyczących środowiska szkolnego i lokalnego, oraz wnikliwej analizie zebranych informacji uzyskanych
w wyniku przeprowadzonej diagnozy (ankiety kierowane do uczniów i rodziców, wnioski
i uwagi z posiedzeń rady pedagogicznej oraz z zebrań z rodzicami, wywiady, rozmowy
z uczniami, nauczycielami i rodzicami)

            Na tej podstawie opracowano sylwetkę absolwenta oraz określono cele i metody pracy wychowawczej.

 

Misja szkoły

Jesteśmy szkołą:

- prowadzącą szeroki zakres działań lekcyjnych i pozalekcyjnych,

- zapewniającą dobrze zorganizowane i atrakcyjne zajęcia,

- pomagającą wszystkim uczniom w pełnym rozwoju ich talentów,

- z wykwalifikowaną kadrą,

- wyposażoną w pracownie komputerowe, salę gimnastyczną i boiska sportowe, świetlicę,
  stołówkę i bibliotekę,

- zapewniającą równość szans i sprawiedliwość społeczną,

- bezpieczną, czystą i przyjazną,

- wzajemnej tolerancji, akceptacji i zaufania,

- w której uczeń czuje się dobrze i chce do niej chodzić,

- otwartą na współpracę,

- wspierającą ducha partnerstwa między uczniami i pracownikami, rodzicami i szkołą, między
  społecznością lokalną i szkolną,

- przygotowującą absolwenta do dorosłego życia, wyposażonego w wiedzę i postawę oraz
  wszystkie niezbędne umiejętności, które pozwolą mu sprostać wymaganiom współczesnego
  świata oraz osiągnąć sukces

- wykorzystującą zapis z kamer zgodnie z następującymi zasadami:

    *    wyłącznie w celu zapewnienia bezpieczeństwa uczniom i pracownikom szkoły oraz

          reagowania na akty wandalizmu

·         do zapisu kamer mają dostęp jedynie upoważnione przez dyrektora szkoły osoby,

·         W razie zaistnienia sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu lub w razie niszczenia mienia szkoły zapis kamer monitoringu wizyjnego wykorzystywany jest do podjęcia postępowania wyjaśniającego zdarzenie,

·         zapis kamer monitoringu wizyjnego może być wykorzystany do wyciągnięcia konsekwencji .

 

 

CEL NADRZĘDNY

Osiąganie przez ucznia pełni rozwoju osobowego w sprzyjającym mu środowisku wychowawczym.

CELE    SZCZEGÓŁOWE

Lp.

Cel ogólny

Cele szczegółowe

Uwagi

1

Rozwój fizyczny.

- sprawność fizyczna,

- zdrowie.

 

2

Zdolność postrzegania
i kojarzenia.

- wyostrzenie zmysłów,

- umiejętność obserwacji,

- wyćwiczenie pamięci,

- umiejętność koncentracji,

- zdolność kojarzenia.

 

3

Rozwój emocjonalny.

- poznawanie własnej sfery uczuciowej,

- umiejętność okazywania uczuć,

- opanowanie emocji.

 

4

Rozwój intelektualny.

- poszukiwanie prawdy,

- poznanie swoich uzdolnień,

- rozszerzenie zainteresowań,

- umiejętność uczenia się,

- umiejętność gromadzenia,
  segregowania i weryfikowania
  informacji,

- umiejętność wypowiadania się.

 

5

Rozwój moralny.

- zdolność wartościowania,

- umiejętność oceny własnych zachowań,

- konstruktywny sposób rozwiązywania 
  konfliktów,

- gotowość do poświęceń,

- odwaga cywilna,

- świadome posłuszeństwo,

- autentyzm działań, otwartość, ufność.

 

6

Rozwój woli.

- porządek, ład, punktualność,

- pracowitość, rzetelność, wytrwałość,

- umiejętność stawiania sobie celów
  i osiąganie ich.

 

7

Rozwój duchowy.

- poznawanie zasad wiary,

- poznawanie dorobku kultury,

- zdolność do głębokiego kontaktu
  z drugim człowiekiem,

- tolerancja,

- Rozwój kontaktu z Bogiem.

 

8

Rozwój społeczny.

- umiejętność kontaktowania się
  z ludźmi,

- dobra komunikacja,

- pozytywne nastawienie wobec innych,

- kultura bycia,

- kultura osobista,

- umiejętność współpracy w grupie,

- aktywność w środowisku,

- odporność na negatywne wpływy  
  różnych środowisk,

- umiejętność pełnienia ról społecznych,

- odpowiedzialność za środowisko
  społeczne i przyrodnicze,

- umiejętność obcowania z przyrodą,

- patriotyzm. (szacunek do ojczyzny).

 

Zadania wychowawcze szkoły:

  1. Wychowanie patriotyczne
    • Kształtowanie szacunku do własnego państwa, symboli narodowych, pamiątek historycznych.
    • Rozwijanie szacunku do obrzędów i zwyczajów nawiązujących do życia naszych przodków.
    • Kształtowanie więzi z krajem ojczystym i świadomości obywatelskiej.
    • Kultywowanie regionalnych tradycji.
    • Dostarczanie wiedzy na temat najważniejszych wydarzeń i najwybitniejszych postaci z dziejów regionu i Polski.
    • Budzenie szacunku do miejsc pamięci narodowej, zabytków, miast
      i wytworów kultury narodowej.
    • Kształtowanie dumy narodowej
    • Uświadamianie znaczenia świąt narodowych.
    • Rozwijanie poczucia solidarności i dążenia do życia w pokoju.
    • Poznawanie historii szkoły i Słońska.
  2. Wychowanie prozdrowotne
    • Kształtowanie nawyków higienicznych, jako warunku dobrego samopoczucia
      i zdrowia.
    • Przeciwdziałanie zagrożeniom: AIDS, narkomanii, alkoholizmowi
      i nikotynizmowi.
    • Działanie na rzecz własnego zdrowia, sprawności fizycznej, prawidłowej postawy i zgrabnej sylwetki poprzez uprawianie sportu
      i propagowanie aktywnych form wypoczynku na świeżym powietrzu.
    • Propagowanie zdrowego trybu życia.
    • Rozwijanie opiekuńczego stosunku do kolegów, poszanowanie ich zdrowia
      i troska o ich bezpieczeństwo.
    • Kształtowanie prawidłowych postaw dotyczących bezpieczeństwa w szkole
      i poza nią.
    • Szerzenie oświaty zdrowotnej dotyczącej przyczyn i leczenia różnych chorób.
    • Wychowanie do życia w rodzinie poprzez zapoznawanie uczniów
      z problemami dojrzewania.
    • Rozwijanie integracji z osobami niepełnosprawnymi.
    • Wprowadzanie elementów udzielania pomocy przedmedycznej.
    • Uświadamianie zagrożeń wynikających z przynależności do różnych grup nieformalnych.
    • Uświadomienie psychospołecznych aspektów zdrowia, wdrażanie do radzenia sobie z negatywnymi reakcjami własnymi i innych.
  3. Wychowanie ekologiczne
    • Poznanie tematyki ekologicznej: ochrony przyrody, zagrożeń dla środowiska.
    • Wyrabianie w uczniach nawyków ekonomicznego korzystania z wody i energii elektrycznej.
    • Uświadamianie uczniom korzyści wynikających z zagospodarowania surowców wtórnych.
    • Uczenie właściwego stosunku do przyrody.
    • Mobilizowanie uczniów do ochrony przyrody w swoim otoczeniu.
  4. Wychowanie kulturalne
    • Przybliżenie zasad dobrego zachowania.
    • Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się w szkole, w domu
      i miejscach publicznych.
    • Organizowanie zajęć służących wyrabianiu umiejętności spostrzegania, oceniania i przeżywania.
    • Rozumienia piękna w przyrodzie, sztuce, literaturze i muzyce.
    • Rozwijanie zamiłowania do czytelnictwa.
    • Rozwijanie zainteresowań uczniów.
    • Uczenie kultury słowa.
    • Promowanie szkoły bez przemocy, wulgaryzmów i wandalizmu.
    • Wpajanie postawy miłości do rodziców i członków rodziny oraz szacunku do starszych.
    • Rozwijanie umiejętności odpowiedzialnego korzystania ze środków upowszechniania informacji.
    • Wyrabianie poczucia odpowiedzialności za pamiątki kultury narodowej.
  5. Wychowanie społeczne
    • Poznanie roli domu rodzinnego i pozycji dziecka w rodzinie - jego praw
      i obowiązków.
    • Wdrażanie do integracji szkoły z domem rodzinnym.
    • Uświadamianie problemu odpowiedzialności za siebie, grupę, rodzinę
      i społeczeństwo.
    • Integrowanie zespołu klasowego.
    • Uczenie poszanowania własności społecznej i osobistej.
    • Budzenie zainteresowań aktualnymi problemami najbliższego otoczenia.
    • Kultywowanie tradycji i obyczajów oraz odpowiedzialności za dobre imię rodziny, klasy i szkoły.
    • Zapoznanie z zasadami właściwego postępowania w przypadku kontaktu
      z przedmiotami niebezpiecznymi: toksycznymi, łatwopalnymi, wybuchowymi, niewybuchami, niewypałami.
    • Uświadamianie roli zdrowego współzawodnictwa i współpracy w zespole.
    • Rozwijanie koleżeństwa, wzajemnej pomocy i życzliwości podczas nauki
      i zabawy.
    • Rozbudzenie motywacji uczenia się i pogłębiania wrażliwości poznawczej
      i estetycznej, a przez to kształtowanie refleksyjnej postawy wobec siebie, jako człowieka.

 Sposoby realizacji zadań wychowawczych

  1. Akademie i apele szkolne
  2. Obchody ważnych dni
  3. Konkursy klasowe, szkolne i międzyszkolne:
  4. Udział w imprezach artystycznych szkolnych i środowiskowych:
  5. Udział w akcjach prozdrowotnych, ekologicznych.
  6. Organizowanie akcji charytatywnych: .
  7. Organizowanie akcji promocyjnych: np. zdrowotnych.
  8. Udział w zawodach sportowych:
  9. Spotkania
  10. Rozwijanie zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych.
  11. Współpraca z:

o    innymi szkołami,

o    Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną,

o    Strażą Pożarną,

o    Policją,

o    zakładami pracy,

o    instytucjami na terenie Słońska.

  1. Organizowanie wystaw prac dziecięcych.
  2. Redagowanie gazetek ściennych na korytarzach:

o    tematycznych,

o    prezentujących twórczość uczniów np. plastyczną, literacką,

o    z bieżącymi informacjami.

  1. Prezentacja osiągnięć:

o    sportowych,

o    w konkursach,

o    i innych.

  1. Prezentacja szkoły w gazetce gminnej "Aktualności Gminy Słońsk".
  2. Praca w Samorządzie Uczniowskim - wdrażanie do pełnienia różnych funkcji.
  3. Przeprowadzanie demokratycznych wyborów do Samorządu Uczniowskiego.
  4. Organizowanie:

o    pomocy koleżeńskiej.

  1. Przeprowadzanie demokratycznych wyborów do samorządów klasowych.
  2. Zapoznanie ucznia:

o    z pomieszczeniami w budynku szkoły i drogą ewakuacyjną,

o    z jego prawami i obowiązkami zawartymi w Statucie Szkoły,

o    z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania,

o    z Przedmiotowymi Systemami Oceniania.

  1. Uczenie prowadzenia rozmów związanych z rozwiązywaniem konfliktów i spraw spornych.
  2. Pogadanki tematyczne: zdrowotne, profilaktyczne, prawidłowego zachowania się.
  3. Integrowanie uczniów objętych indywidualnym nauczaniem.
  4. Spotkania klasowe z różnych okazji.
  5. Redagowanie tematycznych gazetek ściennych w salach lekcyjnych.
  6. Nagradzanie uczniów: dyplomy, nagrody książkowe, pochwały wychowawcy, nauczycieli, dyrekcji i inne.
  7. Współpraca z rodzicami:

o    angażowanie do opieki podczas imprez klasowych, szkolnych, wycieczek oraz do pomocy w pracach remontowych sal lekcyjnych,

o    opiniowanie przez rodziców Statutu Szkoły.

POWINNOŚCI WYCHOWAWCZE KAŻDEGO NAUCZYCIELA

 

v  Stwarzanie uczniom warunków do: .

Ø  planowania, organizowania i oceniana własnego uczenia się,

Ø  skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia oraz respektowania innych osób,

Ø  efektywnego współdziałania w grupie, podejmowania decyzji indywidualnych
i grupowych,

Ø  odwoływania się do praktyki i tworzenia potrzebnych nawyków,

Ø  rozwoju sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań,

Ø  twórczego rozwiązywania problemów,

Ø  przyswajania sobie metod negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów.

STAŁA I SYSTEMATYCZNA WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

 

v  Spotkania z rodzicami:

Ø  semestralne (wywiadówki),

Ø   konsultacje,

v  Pisemne informacje o postępach w nauce i zachowaniu.

v  Współpraca z radą Rodziców w różnych sferach jej działania.

ZASADY FUNKCJONOWANIA I ZADANIA SAMORZADU UCZNIOWSKIEGO

 

1.      Działa na podstawie własnego regulaminu.

2.      Ma prawo wyboru nauczyciela opiekuna.

3.      Przedstawia Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi Szkoły wnioski
i spostrzeżenia w zakresie praw uczniów, takich jak:

- zapoznania się z programem nauczania, z jego celami i wymogami,

- współtworzenia życia szkolnego,

- współorganizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej

  i rozrywkowej.

4.      Zna i szanuje polskie dziedzictwo kulturowe, jest otwarty na europejskie
i światowe wartości kultury.

SPOSOBY EWALUACJI SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

 

       1. Ankiety (skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli).

     2. Opinie rodziców i samorządu uczniowskiego (na spotkaniach z rodzicami i zebraniach samorządu uczniowskiego).

      3. Wypowiedzi nauczycieli na posiedzeniach rad pedagogicznych.

 

Uchwała 2/2009/2010 Rady
Rodziców z dnia 25.02.2010 r.

 

 

 

Szata Graficzna Buchajczyk Grażyna